Tuesday, 31 January 2012

~ Cinta Luka~


Antara cinta yang telah berlalu dengan cinta yang sedang menanti kita sentiasa cenderung untuk mengabaikan cinta yang berada jelas di mata dan sering mengharap dan menoleh kepada cinta yang telah berlalu jauh meninggalkan kita.

Kadang-kadang bila kita sudah memiliki sebuah cinta kita terlupa yang cinta itu masih perlu sentiasa dipupuk dan dibajai dengan kasih sayang. Kita terlalu yakin kita akan memiliki cinta itu sampai bila-bila pun. Apabila segalanya berakhir barulah kita akan menyedari kesilapan yang kita telah lakukan. Dan malangnya kesedaran itu sentiasa datang terlambat.
Bila seseorang jatuh cinta ketika dia baru kehilangan kekasih hati maka cinta yang tercipta itu bukanlah cinta sebenar melainkan hanya seperti ubat khayal yang bertindak sementara sahaja dan kemudian akan merosakkan hatinya dua kali ganda malah berganda-ganda lagi selepas itu…kerana sesungguhnya kita boleh menipu orang lain tetapi bukan hati kita sendiri.
Bila cinta putus ditengah jalan usahlah bermuram durja menyakiti diri sendiri. Bangkitlah dan mulakan cinta baru. Kerana setiap cinta yang hilang pasti akan ada pengganti. Usah mengharap pada yang tak pasti, usah merayu pada yang tak sudi. Cinta pertama tidak semestinya yang terbaik. Setiap cinta mempunyai keunikan dan kehangatan yang tersendiri. Janganlah terus terikat kepada cinta yang sudah pergi.

Jika bercinta janganlah kita menjadi hamba cinta. Seperti mana kita tidak mahu menjadi hamba duit kita juga tidak mahu mejadi hamba kepada cinta. Kuasai cinta. Jadilah tuan kepada cinta. Jangan biarkan cinta memperkotak-katikkan hidup. Gunalah akal dan fikiran.

Bila kita kecewa atau putus cinta kita selalu menyalahkan orang lain atas kegagalan cinta itu. Tapi pernahkah kita bermuhasabah dengan diri sendiri apa yang telah kita lakukan sehingga segala-galanya musnah. Kerana tanpa sedar kadang-kadang kita membuat kesilapan yang menutup pintu hati sang kekasih untuk terus mencintai kita.

Kadang- kadang kita tewas dengan tipu helah orang ketiga yang sengaja mewujudkan jurang di antara kita. Bila hidup menjadi tidak terurus kerana kecewa ingatlah setiap benda di dunia ini tidak akan kekal lama… tidak terkecuali CINTA. Jadi terimalah realiti… Di mana ada cinta disitu pasti akan ada perpisahan cuma masanya sekarang atau kemudian.

Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan KENYATAAN..






Sunday, 22 January 2012

Seram!


Happy Chinese New Year....
Ermmm hari nie aku sunyi sangat.. Apala nasib terpaksa keja juga tyme Chinese new year.. Kan sedih tue.. Dah jugak aku sorang2 je kat sini.. Sepi sangat2 arr.. Hanya bertemankan lappy  je.. hehe..
Bila dah sunyi2 macam nie, ada jak yang bermain kat fikiran aku..
HANTU!!!!!
Eee takut nyer la... Seram pulak aku dibuatnya..  Rasa nak balik je cepat2... Kenapa la jam nie lama sangat nak berlalu. Aku dah tak sanggup nak duduk kat sini lama..Sorang2 pulak tue..
Dalam seram macam nie ada jugak yang buat lawak ekk..Nak tahu apa.. haiy00..tikus bekejaran kat atas syiling tue..hehehe... Tengah main bola mungkin..hehe
Lawak tikus pun pandai main bola jugak ke?? Aku pun tak tahu ..
hurmm ok lah ye.. tak tahu nak cakap apa pulak dah.. cukup la ekk sampai kat sini jek..
Bubye.....

Monday, 16 January 2012

Anak kerang minta Ampun


Aku nemu aku salah. Aku nemu aku salu bula kediri empu. Aku selalu ngelalai kediri agi sayau ke nuan , laban aku pedis ati kala dilengka ke nuan enda ngadang. Aku begagai enggau semua kena aku ngelimpang ke ati. Aku gaga.. Seput aku enda padam ba nuan siku. Aku lantang urang enda baum enggai ke aku. Aku manjung nempap pah gaga. Aku ngasai ke semua utai digaga aku betul magang.

Aku enggai alah ... Aku mesti ka menang belama. Aku enda kala alah , aku gaga.  Aku mula sedar, aku gaga, tang  aku puang nuan udah nadai agi. Aku benci perasaan tu. Benci laban nuan kelalu sayau ke aku. Aku benci laban penyayau nuan ulih ngalah ke aku. Aku paling benci nuan sayau ke aku enggau nadai syarat. Aku tewas laban nuan lenyau terus ari aku.

Aku begulai enggau iya, aku nguji sayau ke iya, aku nguji kiruh ke iya... tang nama kebuah ati aku kosong, ati aku enda lantang, aku majak ngiga nuan??? Aku nemu enti dibanding enggau iya kebukai nuan biasa aja. Tang siti utai nadai penimpang ba nuan. Ati nuan kelalu chiru. Aku nguji manding ke nuan enggau sida kebukai...Sida semina lebih ba gamal, tang ati enda tetanding ke nuan. Aku pedis ati laban nuan agi mengkang n0 1 ba ati aku.

Kemari nuan meri aku jalai pulai. Aku teringat nuan kala ngelengka ke aku. Aku ringat. Aku milih ke bukai... G
aga??? Aku ingat aku gaga tang sekali agi ku salah.. Semina nuan ti ngembuan cara ngasuh aku LANTANG/ GAGA/ PUAS HATI... Tang aku "EGO" laban aku enda kala alah.  Semina nuan ulih ngalah ke aku. Aku nemu diri kala salah laban malas dendam nuan ninggal ke aku arinya. Tang aku ka madah, aku sayau ke nuan. Aku alah laban penyayau nuan nya.. Sekali agi nuan ngalah ke aku.

Aku nemu peluang engka udah nadai endur aku agi. Tang aku ka madah " AKU SAYAU KE NUAN".. Aku minta ampun kala ngesai ke nuan ketegal ati aku bedendam dilengka. Aku enda mansal ti peluang udah nadai agi tang kepenudi aku madah runtuh EGO aku ketegal
PEMANAH/ PENELAP/ PEMENTAS budi enggau penyayau nuan ti enda kala berubahnya... Badu agi aku ego, badu agi aku ka menang belama. Enti nuan kelalu ensiban ati laban aku, aku nusun jari 10 ... Aku minta ampun.. Dendam mai ati aku tekalih.

Badu agi aku ka menang belama, ku buai ku lengka ke semua utai ti ngasuh aku buta ati ka menang belama nyak... Aku ngaku diri alah ketegal budi enggau penyayau nuan. Sekali agi nuan ngeruntuh ke EGO ti ngembar tubuh aku ngelamatu...

Sunday, 15 January 2012

Welcome to myself...hehehe
Nak tahu kenapa, ni lah kali pertama aku menulis blog.. Tak pernah aku ikut orang buat benda2 macam nie. Yang aku tahu Cuma Facebook, twitter, Rp(rumah panjai), Skype, Yahoo dan ada banyak lagi malas la nak sebut .. Habis air liur nanti hehehe...
Hurmm macam nie. Aku mula rasa tertarik dengan blog nie bila ada la sorang tue dia salu upload blog dia kat facebook. Dia ada invite jugak masa tue untuk buat blog nih tapi aku "jual mahal" sikit ..Terus cakap TAK NAK. Jahat kan aku nih.. Selepas beberapa minggu tiba2 teringin sangat nak buat macam yang dia buat.. Hati ni terasa meronta ronta. 0pss jangan salah anggap . Buat blog lah. Apalagi aku terus sms dia.. tanya dia macam2 tentang blog nih..Macam mana nak buat blog .. Bodoh kan aku nih tu p0n tak tahu.. . Dia ajar aku semua tentang blog nih. Ala2 macam cikgu la tue. Kalau aku sebut nama dia korang jangan pulak gelak erkk..sebab kitaorang panggil dia "kacang".. hehehe alamak aku pulak yang gelak... aduiii... Tapi walau macam mana pun dialah cikgu aku untuk blog nie hehehe... Thanks ya "kacang"..